• درباره ما
  • تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
        • بانک و بیمه
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا
  • ورود کاربر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
        • بانک و بیمه
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
صنعت گو : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه دسته‌بندی نشده

استقبال استثنایی خودروسازان از یک دستور

تیم صنعت گو توسط تیم صنعت گو
آگوست 19, 2025
0 0
استقبال استثنایی خودروسازان از یک دستور

استقبال استثنایی خودروسازان از یک دستور

اتفاقی که اخیرا رخ داده همان «قیمت گذاری دستوری» است؛ مشابه اقدامی که ایران خودرو دو ماه پیش انجام داد. بر اساس فرمولی که سازمان حمایت از مصرف کننده تعیین کرده و هزینه هایی که به طور رسمی مورد تایید است، قیمت گذاری صورت می گیرد. البته همه هزینه ها پذیرفته نمی شود؛ مثلا هزینه های بانکی و برخی هزینه های بالاسری تولیددرمحاسبات لحاظ نمی شوند.پیش تر، خودروسازان باید این محاسبات را به سازمان حمایت ارائه می کردند، اما اکنون شورای رقابت اعلام کرده است که خودروسازان می توانند مستقیما قیمت ها را اعلام کنند.

این همان اتفاقی است که اخیرا افتاده و ایران خودرو نیز پیش تر انجام داده بود. زیرا همیشه تاخیر و دستکاری در اعلام قیمت ها مشکلات زیادی ایجاد می کرد؛ نمونه اش آبان سال گذشته بود که پس از ۱۸ ماه قیمت های جدید اعلام شد. این روش کاملا غلط بود. شورای رقابت اکنون با اصلاح رویه، اعلام کرده قیمت ها باید بر اساس قانون و فرمول مشخص تعیین شوند و خودروساز مدارک لازم را بعدا ارائه دهد. بنابراین، برخلاف برخی خبرگزاری ها، این به معنای «آزاد شدن قیمت ها» نیست؛ بلکه یعنی قیمت گذاری دستوری به درستی در حال اجراست.

این اقدام مزیت مهمی داردو جلوی زیان عملیاتی خودروساز گرفته می شود. البته این به معنای جبران زیان های گذشته نیست، اما از این پس تولید با سود منطقی همراه خواهد بود. به عبارت دیگر، خودروساز دیگر مجبور به تولید زیان‌ده نیست و می تواند بر اساس قانون و چارچوب مشخص فعالیت کند.

اکنون قیمت خودرو تقریبا نزدیک به قیمت بازار آزاد است. این مسئله باعث می شود خرید از کارخانه یا بازار تفاوتی نداشته باشد و در نتیجه دلالی حذف شود. بنابراین، خودروساز ناگزیر خواهد بود برای جذب مشتری کیفیت و بهره وری خود را افزایش دهد. این تغییر یک مشکل اساسی چند سال اخیر را حل می کند؛ چرا که در ۷–۸ سال گذشته خودروسازان با زیان سنگین تولید می کردند و عملا درجا می زدند.

در ادامه، تفاوت مدیریت دولتی و خصوصی آشکار خواهد شد. شورای رقابت در واقع با پافشاری بر حقوق سهامداران و قوانین تجارت، این تغییر را ایجاد کرد. اگر مدیران خصوصی نبودند که اعتراض رسمی داشته باشند، این وضعیت غلط همچنان ادامه پیدا می کرد.

تا امروز زیان بزرگی به مردم و اقتصاد وارد شده است. ظاهرا این زیان برای خودروسازان بوده، اما در عمل دلالان بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سود برده اند، در حالی که زیان خودروسازان حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. به زبان ساده، طی ۱۰ سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد دلار زیان به صنعت خودرو تحمیل شده است. بخش بزرگی از این زیان به جای جیب مردم، نصیب دلالان شد و مصرف کنندگان واقعی از آن بهره ای نبردند.

در نتیجه این وضعیت، خودروسازان توان ارتقای کیفیت و تکنولوژی را نداشتند. اما اکنون اگر دولت همت کند، می تواند نقش نظارتی خود را پررنگ تر کند؛ هم در حوزه کیفیت و هم در حق انتخاب مردم. تفاوت اصلی در این است که قبلا پول اضافی به جیب دلالان و اقتصاد زیرزمینی می رفت، بدون آن که مالیاتی پرداخت شود. حالا این پول به حساب خودروساز می آید و یا صرف سرمایه گذاری برای ارتقای کیفیت و محصول می شود یا به شکل مالیات به خزانه دولت واریز خواهد شد؛ که در هر دو حالت به نفع مردم و اقتصاد است.

این تغییر همچنین باعث شفافیت در صنعت خودرو می شود. وقتی خودروساز از زیان خارج شود، می تواند روی رقابت، کیفیت و بهره وری تمرکز کند. در نتیجه، صف های خرید و دلال بازی از بین می رود، رقابت واقعی بین خودروسازان شکل می گیرد و مردم نیز محصول با کیفیت تری دریافت می کنند.

به علاوه، این تغییرات اثر مثبتی بر اقتصاد ملی و بازار بورس خواهد گذاشت. چون شرکت هایی مثل ایران خودرو و سایپا بازیگران بزرگ بورس هستند، سودآوری آنها واکنش مثبت بازار سرمایه را به دنبال خواهد داشت و این اتفاقی مثبت برای مردم است.

در نهایت باید تاکید کرد که هرچند بسیاری از اقتصاددانان با اصل قیمت گذاری دستوری مخالف اند، اما همین اقدام اخیر شورای رقابت، با وجود چارچوب دستوری، گامی مثبت است. چرا که حداقل جلوی زیان را می گیرد و زمینه ساز ارتقای کیفیت، افزایش رقابت و بهبود وضعیت صنعت خودرو می شود.

کارشناس خودرو

212

منبع خبر

استقبال استثنایی خودروسازان از یک دستور
صنعت گو : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری

برچسب: ایران خودروبخش خصوصیپولتولیدخودروسازاندلارسازمان بورس و اوراق بهادارسایپاصنعت خودروسازیوزارت صنعت معدن و تجارت
تیم صنعت گو

تیم صنعت گو

تیم صنعت گو تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز جهان، ایران را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. تیم صنعت گو همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید. صنعتگو یک پلتفرم کاملاً‌ خصوصی بوده و تبلیغات را حق قانونی خود می‌داند. از این جهت، تمام مخاطبان و کاربران این وب‌سایت که از محتواها و آگهی‌های آن استفاده می‌کنند، بر اساس شرایط و ضوابط (قوانین) این وب‌سایت مشاهده آگهی‌ها و تبلیغات را پذیرفته‌اند. مسئولیت محتوای ارائه شده در تبلیغات، آگهی‌ها و رپورتاژها تماماً برعهده شخص آگهی ‌دهنده است.

مطالبمرتبط

معیار «نه برای لقمه‌ای نان»، در خودروسازی جهان
دسته‌بندی نشده

معیار «نه برای لقمه‌ای نان»، در خودروسازی جهان

نوامبر 23, 2025
شوک سنگین دلار به بازار خودرو/ آخرین قیمت سمند، پژو، کوییک، شاهین و دنا + جدول
دسته‌بندی نشده

ترمز بازار خودرو برید/ آخرین قیمت قیمت پژو، پراید، شاهین، سمند، کوییک و دنا + جدول

نوامبر 19, 2025
ایران خودرو طرح ثبت نام می‌گذارد اما سایت ثبت‌نام کار نمی‌کند
دسته‌بندی نشده

ایران خودرو طرح ثبت نام می‌گذارد اما سایت ثبت‌نام کار نمی‌کند

سپتامبر 30, 2025
۷۵ درصد تولید مواد معدنی کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود
دسته‌بندی نشده

۷۵ درصد تولید مواد معدنی کشور توسط بخش خصوصی انجام می‌شود

سپتامبر 30, 2025
پست بعدی
واردات تدریجی خودرو چه تاثیری بر قیمتها دارد؟

تعرفه جدید واردات خودرو ابلاغ شد

توصیه شده.

تکان سنگین قیمت‌ها در بازار خودرو/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، دنا و تارا + جدول

بازار خودرو شوک شد/ آخرین قیمت پراید، پژو، سمند، کوییک و شاهین + جدول

جولای 16, 2025 - Updated on جولای 31, 2025
شیب تغییر قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، کوییک، شاهین و تارا + جدول

شیب تغییر قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، کوییک، شاهین و تارا + جدول

آگوست 24, 2025

ترند 24 ساعت گذشته.

محتوایی موجود نیست
صنعت گو : مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت

طراحی و تولید صنعت گو؛ مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت

تمامی حقوق برای صنعت گو؛ مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت محفوظ است.

ما را دنبال کنید

دسته‌ها

  • اخبار
  • اخبار خودرو
  • استارتاپ
  • اقتصاد
  • اقتصاد کلان
  • بازار سرمایه
  • بازار کالا
  • بانک و بیمه
  • بخش خصوصی
  • بورس
  • بورس کالا
  • تبلیغات
  • تحلیل بازار خودرو
  • تکنولوژی
  • تولید و تجارت
  • حمل و نقل
  • خودرو
  • دسته‌بندی نشده
  • سوخت و انرژی
  • صمت
  • صنعت
  • طرح های فروش خودرو
  • طلا و ارز
  • علم و فناوری
  • علمی
  • قیمت خودرو
  • کشاورزی
  • مرور
  • مسکن
  • معدن
  • هوش مصنوعی
  • واردات خودرو

برچسب‌ها

اربعین حسینی ارز افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت‌ها اقتصاد ایران ایالات متحده آمریکا ایران خودرو ایران و آمریکا بازار تهران بازار جهانی طلا بازار خودرو بازار طلا و ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی برق تعرفه واردات-گمرک تورم تولید حمله اسرائیل به ایران خودرو خودروسازان خودروی ارزان قیمت خودروی شاهین دلار راهپیمایی اربعین سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان هواپیمایی کشوری سبک زندگی سالم سرمایه‌گذاری صنعتی سکه و طلا سیمان صنعت خودروسازی فرودگاه قیمت بلیت هواپیما قیمت روز خودرو لاستیک ماشین پیکان مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا مذاکرات ایران و آمریکا مصالح ساختمانی واردات خودرو وزارت صمت پراید پروتئین گیاهی پژو پیاده روی اربعین

تفاوت میان کاشت ناخن، لمینیت ناخن، پدیکور و مانیکور چیست؟

معیار «نه برای لقمه‌ای نان»، در خودروسازی جهان

ترمز بازار خودرو برید/ آخرین قیمت قیمت پژو، پراید، شاهین، سمند، کوییک و دنا + جدول

نقش هوش مصنوعی در صنعت پلیمر

تأثیر قیمت جهانی فولاد بر بازار تیرآهن ۱۸

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما

طراحی و تولید صنعت گو: مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت - تمامی حقوق برای تیم صنعت‌گو محفوظ است.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا

طراحی و تولید صنعت گو: مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت - تمامی حقوق برای تیم صنعت‌گو محفوظ است.