• درباره ما
  • تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
        • بانک و بیمه
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا
  • ورود کاربر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
        • بانک و بیمه
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
صنعت گو : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه دسته‌بندی نشده

بازار خودرو در رکود بی‌سابقه/ مکانیسم ماشه قیمت‌ خودرو را تکان می‌دهد؟

تیم صنعت گو توسط تیم صنعت گو
سپتامبر 24, 2025
0 0
پیش‌بینی وضعیت بازار خودرو تا پایان شهریور

بازار خودرو در رکود بی‌سابقه/ مکانیسم ماشه قیمت‌ خودرو را تکان می‌دهد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛  بازار خودرو این روزها در وضعیتی بی‌سابقه قرار گرفته است؛ جایی که نوسانات شدید قیمت‌ها، کاهش قدرت خرید مردم و محدودیت‌های وارداتی دست به دست هم داده‌اند تا معاملات را به شکلی چشمگیر کاهش دهند. در این شرایط  آنچه مشهود است این است که خودرو دیگر صرفاً کالای مصرفی نیست، بلکه به نماد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت تبدیل شده و بخش عمده خریدها با هدف نگهداری و افزایش ارزش سرمایه انجام می‌شود

از این رو،امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در گفت‌وگو با خبرآنلاین تاکید کرد بازار خودرو در شرایط رکود عمیق و کم‌سابقه‌ای قرار دارد، جایی که عرضه نسبتاً بالا با کاهش شدید تقاضای واقعی مواجه شده است و تورم بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد طی هفت تا هشت سال گذشته، به همراه افزایش هزینه‌های خوراک، دارو و انرژی، موجب شده قدرت خرید خانوارها به شدت کاهش یابد.

وی تصریح کرد: «در چنین فضایی، خرید خودرو دیگر در اولویت مردم قرار ندارد و حتی تقاضای دلالی و سرمایه‌گذاری نیز به شدت فروکش کرده است. به این ترتیب، برای بسیاری از خانوارها خرید خودرو به آرزو تبدیل شده است.»

وی ضمن اشاره به وضعیت بازار خودروهای ارزان‌قیمت و گران‌قیمت گفت: «کاهش عرضه خودروهای ارزان‌قیمت حدود ۴۰ درصد است و همین مسئله باعث افزایش قیمت پایه شده است. مردم عادی دیگر توان خرید این خودروها را ندارند و بیشتر خریدها به هدف نگهداری و سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. در مقابل، خودروهای بالای یک میلیارد تومان با افزایش تولید و تنوع واردات روبه‌رو هستند و این بخش احتمال جهش قیمت در نیمه دوم سال را دارد، به ویژه اگر نرخ ارز دچار نوسان شود.»

وی تاکید کرد که خودروسازان داخلی، به ویژه ایران‌خودرو و سایپا، به دلیل زیان انباشته و محدودیت‌های مالی، مجبور شده‌اند قیمت‌ها را به سطحی برسانند که حداقل زیان عملیاتی کاهش یابد. این کارشناس بازار خودرو در ادامه گفت: «افزایش قیمت کارخانه لزوماً به معنای رشد قیمت در بازار آزاد نیست، زیرا بازار کشش ندارد و فاصله قیمت کارخانه و بازار کاهش یافته است.»

کاکایی ضمن اشاره به ریشه‌های کلان مشکل افزود: «مشکل اصلی بازار خودرو تنها به تولید یا عرضه محدود بازنمی‌گردد؛ بلکه در سیاست‌گذاری کلان اقتصادی کشور ریشه دارد. چاپ پول و کسری بودجه، تورم مزمن ایجاد کرده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است. این روند تنها مختص بازار خودرو نیست؛ مسکن، لوازم خانگی و سایر بخش‌های اقتصادی نیز به همین دلیل در رکود شدید به سر می‌برند.»

وی تاکید کرد که حتی اگر واردات و تولید افزایش یابد، بدون اصلاح سیاست‌های اقتصادی و افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، فروش واقعی قابل توجهی رخ نخواهد داد.

او بیان کرد: «بازار خودرو همچنان در رکود باقی می‌ماند و چشم‌انداز کوتاه‌مدت آن تا نیمه دوم سال بسیار مبهم است.»

کاکایی تصریح کرد: «هرگونه جهش ارزی می‌تواند به سرعت قیمت خودرو را در بازار افزایش دهد و فشار بیشتری بر طبقه متوسط و قشر آسیب‌پذیر وارد کند. این واقعیت نشان می‌دهد شرایط فعلی بازار نتیجه مستقیم سیاست‌های تورم‌زا و ساختار اقتصادی کلان است و تا زمانی که این مسائل اصلاح نشود، خودرو و سایر کالاهای اساسی در دسترس مصرف‌کنندگان عادی قرار نخواهد گرفت.»

وی ضمن اشاره به تجربه سایر صنایع توضیح داد:«مشابه این وضعیت در صنایع لوازم خانگی و مسکن نیز قابل مشاهده است. قیمت‌گذاری دستوری و تورم مزمن، باعث رکود شدید در کل اقتصاد شده و حتی افزایش تولید یا واردات، بدون اصلاح سیاست‌های اقتصادی کلان، تأثیری در کاهش قیمت یا افزایش تقاضا ندارد.»

کارشناس صنعت خودرو  بیان کرد که رکود کنونی با کاهش قدرت خرید طبقه متوسط و فشار بر مصرف‌کنندگان عادی همراه است.

او در ادامه تاکید کرد: «به همین دلیل بازار خودرو تنها برای سرمایه‌داران و طبقه مرفه جذاب است. تبلیغات گسترده و امکانات فروش اقساطی باعث می‌شود این گروه با محدودیت چندانی مواجه نشوند، اما مصرف‌کننده واقعی عملاً از بازار حذف شده است.»

وی گفت: «خودروسازان مونتاژی در شرایطی قرار دارند که قیمت فروش کارخانه آن‌ها تقریباً با قیمت بازار برابر است. تولیدکنندگان ناچارند حداقل هزینه عملیاتی را پوشش دهند، وگرنه با ورشکستگی روبه‌رو می‌شوند. این موضوع باعث شده توان سرمایه‌گذاری و تحقیق و توسعه نیز کاهش یابد.»

کاکایی ضمن اشاره به تحریم‌ها و مکانیسم ماشه اضافه کرد: «حتی اگر تحریم‌ها برداشته شود، تورم داخلی و سیاست‌های اقتصادی غلط همچنان فشار بر بازار خودرو را حفظ می‌کند. مکانیزم ماشه یا فشارهای بین‌المللی ممکن است هزینه‌های تولید را افزایش دهد، اما اثر عمده بر قیمت‌ها به سیاست‌های داخلی بازمی‌گردد.»

بیشتر بخوانید؛ 

بازار خودرو خریدار ندارد 

وی تاکید کرد که پیش‌بینی وضعیت نیمه دوم سال دشوار است: «رشد یا کاهش قیمت خودرو بستگی مستقیم به نرخ ارز، تورم و وضعیت قدرت خرید مردم دارد. اگر جهش ارزی رخ دهد، قیمت‌ها به سرعت بالا خواهند رفت. در غیر این صورت بازار با رکود سنگین باقی می‌ماند و تقاضای واقعی مصرف‌کننده تغییری نخواهد کرد.»

کاکایی تصریح کرد که سیاست‌های کوتاه‌مدت و افزایش قیمت‌های دستوری هیچ راهکاری برای بهبود بازار خودرو ایجاد نمی‌کنند و تنها فشار اقتصادی بر مصرف‌کننده را بیشتر می‌سازند.

وی ضمن اشاره به تجربه کشورهای دیگر گفت: «وقتی تورم مزمن بر اقتصاد تحمیل شود، فقرا فقیرتر و طبقه متوسط نابود می‌شود. نمونه آن را می‌توان در صنایع مختلف و حتی در کشورهای نفت‌خیز مانند ونزوئلا مشاهده کرد.»

وی تاکید کرد که تنها راهکار واقعی، اصلاح سیاست‌های اقتصادی کلان و کنترل تورم است. «تا زمانی که کسری بودجه، چاپ پول و سیاست‌های غلط ادامه داشته باشد، خودرو و سایر کالاهای اساسی همچنان در دسترس اقشار متوسط و ضعیف قرار نخواهند گرفت. افزایش تولید یا واردات به تنهایی قادر به حل مشکل نیست.»

کاکایی در پایان گفت: «بازار خودرو در نیمه دوم سال همچنان با رکود شدید مواجه است و تنها در صورت اصلاح ساختار اقتصادی و سیاست‌گذاری مناسب، امکان بازگشت تعادل و تقاضای واقعی وجود خواهد داشت. مصرف‌کنندگان باید بدانند که مشکلات بازار خودرو، صرفاً مربوط به تولید یا عرضه نیست، بلکه نتیجه تورم مزمن و سیاست‌های اقتصادی کلان است.»

۲۲۳۲۲۴
 

منبع خبر

بازار خودرو در رکود بی‌سابقه/ مکانیسم ماشه قیمت‌ خودرو را تکان می‌دهد؟
صنعت گو : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری

برچسب: بازار خودروخودرومکانیسم ماشه
تیم صنعت گو

تیم صنعت گو

تیم صنعت گو تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز جهان، ایران را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. تیم صنعت گو همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید. صنعتگو یک پلتفرم کاملاً‌ خصوصی بوده و تبلیغات را حق قانونی خود می‌داند. از این جهت، تمام مخاطبان و کاربران این وب‌سایت که از محتواها و آگهی‌های آن استفاده می‌کنند، بر اساس شرایط و ضوابط (قوانین) این وب‌سایت مشاهده آگهی‌ها و تبلیغات را پذیرفته‌اند. مسئولیت محتوای ارائه شده در تبلیغات، آگهی‌ها و رپورتاژها تماماً برعهده شخص آگهی ‌دهنده است.

مطالبمرتبط

۸۰ درصد کالاهای مصرفی در نظام درمان تولید داخل است 
دسته‌بندی نشده

۸۰ درصد کالاهای مصرفی در نظام درمان تولید داخل است 

اکتبر 6, 2025
وضعیت بازار خودرو «عجیب» شد/ آخرین قیمت سمند، ساینا، کوییک، دنا و تارا + جدول
دسته‌بندی نشده

بازار خودرو حسابی شوکه شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و ساینا + جدول

اکتبر 6, 2025
هلدینگ مواد مهندسی مکرر؛ سه دهه تلاش، نوآوری و نقش‌آفرینی در صنعت ایران
دسته‌بندی نشده

هلدینگ مواد مهندسی مکرر؛ سه دهه تلاش، نوآوری و نقش‌آفرینی در صنعت ایران

اکتبر 5, 2025
تامین ۷۳ درصدی برق با نیروگاه‌های خود تامین توسط فولادی‌ها
دسته‌بندی نشده

دبیر انجمن فولاد ایران: وظیفه بورس کالا قیمت‌ سازی نیست

اکتبر 5, 2025
پست بعدی
نقشه راه همکاری‌های ایران و اتحادیه اوراسیا در مسکو امضا شد + فیلم

نقشه راه همکاری‌های ایران و اتحادیه اوراسیا در مسکو امضا شد + فیلم

توصیه شده.

۲۳ هواپیمای جدید به کشور رسید/ اسنپ‌بک چه تاثیری روی حمل‌ونقل هوایی دارد؟

۲۳ هواپیمای جدید به کشور رسید/ اسنپ‌بک چه تاثیری روی حمل‌ونقل هوایی دارد؟

سپتامبر 21, 2025
مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است

مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است

آگوست 21, 2025

ترند 24 ساعت گذشته.

محتوایی موجود نیست
صنعت گو : مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت

طراحی و تولید صنعت گو؛ مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت

تمامی حقوق برای صنعت گو؛ مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت محفوظ است.

ما را دنبال کنید

دسته‌ها

  • اخبار
  • اخبار خودرو
  • استارتاپ
  • اقتصاد
  • اقتصاد کلان
  • بازار سرمایه
  • بازار کالا
  • بانک و بیمه
  • بخش خصوصی
  • بورس
  • بورس کالا
  • تبلیغات
  • تحلیل بازار خودرو
  • تولید و تجارت
  • حمل و نقل
  • خودرو
  • دسته‌بندی نشده
  • سوخت و انرژی
  • صمت
  • صنعت
  • طلا و ارز
  • علم و فناوری
  • علمی
  • قیمت خودرو
  • کشاورزی
  • مرور
  • مسکن
  • معدن
  • هوش مصنوعی
  • واردات خودرو

برچسب‌ها

اربعین حسینی ارز افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت‌ها اقتصاد ایران ایالات متحده آمریکا ایران خودرو ایران و آمریکا بازار تهران بازار جهانی طلا بازار خودرو بازار طلا و ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی برق تبلیغ تعرفه واردات-گمرک تولید حمله اسرائیل به ایران حمل و نقل خودرو خودروسازان خودروی ارزان قیمت خودروی شاهین دلار راهپیمایی اربعین رپرتاژ آگهی سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان هواپیمایی کشوری سکه و طلا سیمان صنعت خودروسازی فرودگاه قیمت بلیت هواپیما قیمت روز خودرو لاستیک ماشین پیکان مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا مذاکرات ایران و آمریکا مصالح ساختمانی واردات خودرو وزارت صمت پراید پژو پیاده روی اربعین گزارش آگهی

۸۰ درصد کالاهای مصرفی در نظام درمان تولید داخل است 

بازار خودرو حسابی شوکه شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک، دنا و ساینا + جدول

هلدینگ مواد مهندسی مکرر؛ سه دهه تلاش، نوآوری و نقش‌آفرینی در صنعت ایران

دبیر انجمن فولاد ایران: وظیفه بورس کالا قیمت‌ سازی نیست

تولید و فروش چشمگیر گل گهر در شش ماهه اول سال

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما

طراحی و تولید صنعت گو: مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت - تمامی حقوق برای تیم صنعت‌گو محفوظ است.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا

طراحی و تولید صنعت گو: مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت - تمامی حقوق برای تیم صنعت‌گو محفوظ است.