• درباره ما
  • تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
        • بانک و بیمه
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا
  • ورود کاربر
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
        • بانک و بیمه
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
صنعت گو : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
خانه اخبار

بحران خودروسازی و تناقض در سیاست‌گذاری اقتصادی

تیم صنعت گو توسط تیم صنعت گو
اکتبر 15, 2025 - Updated on اکتبر 25, 2025
0 0
بحران خودروسازی و تناقض در سیاست‌گذاری اقتصادی

بحران خودروسازی و تناقض در سیاست‌گذاری اقتصادی

در صنعت خودروسازی اتفاقات ناخوشایند یکی پس از دیگری رخ می‌دهند؛ اما پس از هر بار حل شدن ظاهریِ مشکلات، مسائل جدید و پیچیده‌تری پدید می‌آیند. اکنون اوضاع به نقطه‌ای رسیده که همه سردرگم شده‌اند و تنها می‌کوشند مسئولیت را از دوش خود بردارند و به زمین دیگری پاس بدهند. در واقع، اصل ماجرا حل نمی‌شود و هیچ‌کس به‌طور جدی سراغ ریشه‌ مشکلات نمی‌رود.

در چنین شرایطی، هر روز شاهد ادعاهای متعدد از سوی مسئولان هستیم. وعده‌هایی داده می‌شود، اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. نتیجه آن است که بازارها روزبه‌روز آشفته‌تر می‌شوند. جالب آن‌که اکنون بازار خودرو در رکود قرار دارد؛ اگر مانند سال ۱۳۹۹ هیجانی بود، بی‌تردید وضعیت بسیار بحرانی‌تر می‌شد.

اگر دقیق‌تر به موضوع بپردازیم می بینیم از ابتدای امسال، مدیریت شرکت ایران‌خودرو به بخش خصوصی واگذار شده است. طبیعتاً بخش خصوصی نمی‌تواند برخلاف قانون تجارت عمل کند؛ بنابراین ادامه‌ تولید زیان‌ده برایش ممکن نیست. برای سودده شدن شرکت، دو مسیر پیشِ رو وجود دارد ،اول تغییر کامل ساختار تولید و استفاده از فناوری‌های نوین که نیازمند میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است؛ موضوعی که در شرایط فعلیِ تحریم، عملاً غیرممکن است.دوم کاهش هزینه‌ها و تعدیل نیرو که آن هم تبعات اجتماعی و سیاسی سنگینی دارد.

در نتیجه، تنها گزینه‌ی عملی افزایش بهره‌وری در بلندمدت است؛ گزینه‌ای که زمان، سرمایه و اختیار مدیریتی می‌طلبد. بنابراین در کوتاه‌مدت چه می‌توان کرد؟
توقف تولید ممکن نیست، زیرا بحران اجتماعی ایجاد می‌کند و مدیران را با اتهام «اخلال در نظام اقتصادی» روبه‌رو می‌سازد. در نتیجه، تنها گزینه‌ی باقی‌مانده، اصلاح قیمت‌ها بر اساس قانون و واقعیت اقتصادی است.

درقانون نیز برای چنین شرایطی پیش‌بینی هایی شده است، بر اساس ماده‌ی ۹۰ «قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴»، اگر دولت با قیمت‌گذاری دستوری موجب زیان شرکت‌های غیردولتی شود، موظف است زیان آن‌ها را جبران کند؛ یا از طریق معافیت مالیاتی، یا پرداخت مستقیم.اما در عمل، سال‌هاست دولت نه این زیان‌ها را جبران می‌کند و نه منابع مالی لازم را در اختیار دارد.

به همین دلیل، ایران‌خودرو با استناد به فرمول‌های مصوب «سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان»، اقدام به اصلاح قیمت حدود ۲۵ درصدی کرد. این اقدام نه آزادسازی قیمت‌ها، بلکه تعدیل منطقی و قانونی بود.با این حال، همانند سال‌های گذشته، شورای رقابت و برخی نهادهای دیگر بدون مبنای اقتصادی مخالفت کردند و درصد پایین‌تری را پیشنهاد دادند.

برای نخستین‌بار، مدیریت جدید ایران‌خودرو زیر بار این تصمیم نرفت و اعلام کرد که ادامه‌ تولید زیان‌ده خلاف قانون تجارت است. در مقابل، سایپا همچنان طبق روال گذشته رفتار کرد و اکنون با زیان بیشتری مواجه شده است.

در پی این اختلاف، شورای رقابت در مردادماه رویه‌ نظارتی خود را تغییر داد و اعلام کرد که نظارت «پسینی» خواهد داشت؛ یعنی شرکت‌ها طبق اسناد رسمی قیمت‌گذاری می‌کنند و در صورت تخلف، پس از بررسی جریمه می‌شوند. این تغییر دست ایران‌خودرو را برای تصمیم‌گیری عقلانی بازتر کرد.

با این وجود، نهادهایی مانند ستاد تنظیم بازار وارد ماجرا شدند و با صدور احکام غیرمنطقی، ایران‌خودرو را به پرداخت جریمه‌ای میلیاردی محکوم کردند. موضوع به‌قدری جدی شد که حتی قوه‌ی قضائیه جلسه‌ای برای شنیدن حرف دو طرف تشکیل داد.

واقعیت این است که قوانین کشور در برخی حوزه‌ها متناقض و گاه غیرمنطقی هستند. چگونه ممکن است شرکتی سال‌ها زیان بدهد و همچنان ملزم به ادامه‌ی تولید باشد؟ چنین چیزی نه عقلانی است، نه قانونی.

اکنون نرخ تورم رسمی کشور حدود ۴۵ درصد است، در حالی که ایران‌خودرو تنها ۲۵ درصد افزایش قیمت داده است. حتی با ساده‌ترین محاسبات مشخص است که باید حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد دیگر افزایش قیمت اعمال شود تا زیان جبران شود.

مشکل اصلی فقط خودروسازان نیستند؛ بلکه سیاست‌های کلان اقتصادی و نرخ ارز است که بر همه‌چیز اثر می‌گذارد. در حالی که نرخ رسمی دلار حدود ۷۰ هزار تومان اعلام می‌شود، عرضه‌ی واقعی ارز بسیار محدود است و همین مسئله باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.

اشتباه بزرگ برخی مسئولان این است که تصور می‌کنند این شرکت‌ها متعلق به «بیت‌المال» هستند و باید به هر قیمتی خودرو ارزان عرضه کنند. در حالی که ایران‌خودرو و سایپا شرکت‌هایی خصوصی هستند و باید طبق قانون تجارت عمل کنند. ادامه‌ این سیاست‌ها تنها به زیان بیشتر، افت کیفیت و در نهایت فروپاشی صنعت خودرو می‌انجامد.

در نهایت باید تکلیف روشن شود که آیا کشور می‌خواهد صنعت خودرو را حفظ کند یا آن را با تصمیمات اشتباه و فشارهای غیرمنطقی از بین ببرد؟اگر هدف حفظ تولید ملی است، باید اجازه داد خودروسازان بر اساس منطق اقتصادی، قوانین شفاف و واقعیت‌های بازار فعالیت کنند.

کارشناس صنعت خودرو

212

منبع خبر

بحران خودروسازی و تناقض در سیاست‌گذاری اقتصادی
صنعت گو : مجله اقتصاد , بورس و سرماه گذاری

برچسب: افزایش قیمت خودروایران خودروتورمتولیدخودروسازاندلارسازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگانسایپاسرمایه‌گذاری صنعتیوزارت صنعت معدن و تجارت
تیم صنعت گو

تیم صنعت گو

تیم صنعت گو تلاش دارد آخرین تحلیل‌ها و گزارش‌ها از مهم‌ترین اتفاقات روز جهان، ایران را به صورت آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. این مجموعه رسانه‌ای خود را در امر اطلاع‌رسانی مستقل می‌داند و در چارچوب قوانین نظام جمهوری اسلامی و تعهد به آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام راحل و شهیدان انقلاب، از درغلتیدن به تمایلات حزبی و جناحی پرهیز دارد. تیم صنعت گو همچنین با بهره‌مندی از همکاران حرفه‌ای و با سابقه می‌کوشد عرصه‌های جدیدی در اطلاع‌رسانی بهنگام و شفاف بجوید و بگشاید. صنعتگو یک پلتفرم کاملاً‌ خصوصی بوده و تبلیغات را حق قانونی خود می‌داند. از این جهت، تمام مخاطبان و کاربران این وب‌سایت که از محتواها و آگهی‌های آن استفاده می‌کنند، بر اساس شرایط و ضوابط (قوانین) این وب‌سایت مشاهده آگهی‌ها و تبلیغات را پذیرفته‌اند. مسئولیت محتوای ارائه شده در تبلیغات، آگهی‌ها و رپورتاژها تماماً برعهده شخص آگهی ‌دهنده است.

مطالبمرتبط

نقش هوش مصنوعی در صنعت پلیمر
اخبار

نقش هوش مصنوعی در صنعت پلیمر

نوامبر 15, 2025
قیمت خودروهای داخلی به شدت تغییر کرد/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، کوییک و دنا + جدول
اخبار

قیمت خودروهای داخلی به شدت تغییر کرد/ آخرین قیمت پژو، شاهین، سمند، کوییک و دنا + جدول

نوامبر 15, 2025
شیب ریزش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول
اخبار

شیب ریزش قیمت خودرو تند شد/ آخرین قیمت پژو، سمند، شاهین، کوییک و دنا + جدول

نوامبر 10, 2025 - Updated on نوامبر 15, 2025
تصمیم جدید وزارت صمت برای بازار خودرو/ تعرفه واردات خودرو پلکانی شد
اخبار

تصمیم جدید وزارت صمت برای بازار خودرو/ تعرفه واردات خودرو پلکانی شد

نوامبر 6, 2025 - Updated on نوامبر 15, 2025
پست بعدی
شرط جدید فروش خودرو اعلام شد/ جزییات

شرط جدید فروش خودرو اعلام شد/ جزییات

توصیه شده.

نگاهی جامع به دنیای مالی: از بورس تا ارزهای دیجیتال

جولای 20, 2025 - Updated on جولای 23, 2025
پیش‌بینی مهم یک کارشناس از وضعیت بازار خودرو/ الان خودرو بخریم یا نه؟

بازار خودرو خریدار ندارد!/ کرمی: مافیا اجازه نمی دهد تا بازار خودرو رونق پیدا کند

آگوست 26, 2025

ترند 24 ساعت گذشته.

محتوایی موجود نیست
صنعت گو : مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت

طراحی و تولید صنعت گو؛ مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت

تمامی حقوق برای صنعت گو؛ مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت محفوظ است.

ما را دنبال کنید

دسته‌ها

  • اخبار
  • اخبار خودرو
  • استارتاپ
  • اقتصاد
  • اقتصاد کلان
  • بازار سرمایه
  • بازار کالا
  • بانک و بیمه
  • بخش خصوصی
  • بورس
  • بورس کالا
  • تبلیغات
  • تحلیل بازار خودرو
  • تکنولوژی
  • تولید و تجارت
  • حمل و نقل
  • خودرو
  • دسته‌بندی نشده
  • سوخت و انرژی
  • صمت
  • صنعت
  • طرح های فروش خودرو
  • طلا و ارز
  • علم و فناوری
  • علمی
  • قیمت خودرو
  • کشاورزی
  • مرور
  • مسکن
  • معدن
  • هوش مصنوعی
  • واردات خودرو

برچسب‌ها

اربعین حسینی ارز افزایش قیمت خودرو افزایش قیمت‌ها اقتصاد ایران ایالات متحده آمریکا ایران خودرو ایران و آمریکا بازار تهران بازار جهانی طلا بازار خودرو بازار طلا و ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی برق تعرفه واردات-گمرک تورم تولید حمله اسرائیل به ایران خودرو خودروسازان خودروی ارزان قیمت خودروی شاهین دلار راهپیمایی اربعین سازمان بورس و اوراق بهادار سازمان هواپیمایی کشوری سبک زندگی سالم سرمایه‌گذاری صنعتی سکه و طلا سیمان صنعت خودروسازی فرودگاه قیمت بلیت هواپیما قیمت روز خودرو لاستیک ماشین پیکان مذاكرات غيرمستقيم ايران و آمریکا مذاکرات ایران و آمریکا مصالح ساختمانی واردات خودرو وزارت صمت پراید پروتئین گیاهی پژو پیاده روی اربعین

تفاوت میان کاشت ناخن، لمینیت ناخن، پدیکور و مانیکور چیست؟

معیار «نه برای لقمه‌ای نان»، در خودروسازی جهان

ترمز بازار خودرو برید/ آخرین قیمت قیمت پژو، پراید، شاهین، سمند، کوییک و دنا + جدول

نقش هوش مصنوعی در صنعت پلیمر

تأثیر قیمت جهانی فولاد بر بازار تیرآهن ۱۸

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • شرایط و ضوابط
  • تماس با ما

طراحی و تولید صنعت گو: مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت - تمامی حقوق برای تیم صنعت‌گو محفوظ است.

خوش آمدید!

به حساب خود وارد شوید

فراموشی رمز عبور ؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفاً ایمیل یا نام کاربری خود را جهت بازیابی رمز عبور وارد نمایید

وارد شدن
بدون نتیجه
نمایش همه نتایج
  • خانه
  • سفارش تبلیغات
  • اخبار
    • صمت
      • صنعت
      • معدن
      • تولید و تجارت
      • کشاورزی
      • سوخت و انرژی
      • حمل و نقل
      • بازار کالا
      • بخش خصوصی
    • خودرو
      • اخبار خودرو
      • تحلیل بازار خودرو
      • طرح های فروش خودرو
      • قیمت خودرو
      • نقد و بررسی خودرو
      • واردات خودرو
    • مسکن
    • بازار سرمایه
      • بورس
      • بورس انرژی
      • بورس کالا
      • فرابورس
    • طلا و ارز
    • اقتصاد
      • اقتصاد کلان
    • علم و فناوری
      • علمی
      • تکنولوژی
      • استارتاپ
      • اینترنت و شبکه
      • گوشی موبایل
      • شبکه های اجتماعی
      • هوش مصنوعی
      • نجوم و هوافضا

طراحی و تولید صنعت گو: مرجع تخصصی اخبار صنعت، معدن و تجارت - تمامی حقوق برای تیم صنعت‌گو محفوظ است.